مفهوم شئ شدگی و ارتباط آن با آثار هنری از دیدگاه آدورنو
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده آرمان شجاع
- استاد راهنما شمس الملوک مصطفوی
- سال انتشار 1394
چکیده
ارتباط میان آثار هنری با زمینه ی اجتماعی که از آن سر بر می آورند در مرکز اندیشه های تئودور آدورنو در باب هنر و زیبایی شناسی قرار دارد. یکی از نمودها و به عبارتی نتایج این ارتباط در دوران مدرن چیزی است که می توان آن را شئ شدگی آثار هنری نامید. شئ شدگی به معنای فرآیندی است که در خلال آن آثار هنری وارد مناسبات بازار اقتصادی شده و تحت هدایت نیروهای اقتصادی قرار می گیرد. به این ترتیب آثار هنری استقلال و خودآیینی خویش را از دست داده و بر مبنای مکانیسم سود و زیان تولید، توزیع و مصرف می شوند.
منابع مشابه
ملاحظة شهود در آثار هنری و مقایسه با مفهوم آن در نقد عقل محض کانت
چکیده کشف و شهود از گواراترین و رازآمیزترین جلوههای حیات دینی بشر است. بازشناسی ماهیت و سرشت آن، ارزش معرفتی، سنجههای تشخیص سره از ناسره در میان انبوه دعاوی، باعث دلمشغولی بسیاری از اندیشمندان و خردورزان شده است. اثر هنری با ریشه گرفتن از شهود استعلایی و حسی هنرمند از یکسو و درک آن از سوی مخاطب، جاودان و یگانه میشود. «شهود»، حقیقت ذهن هنرمند و در نهایت حقیقت اثر هنری را آشکار میسازد. مبحث ...
متن کاملمفهوم «علاقه»: کانت و آدورنو
کانت دقیقه اولِ تحلیل امر زیبا در جزء اول کتابش را به بررسی حکم ذوقی از وجهه نظر کیفیت اختصاص میدهد و میگوید انسان برای آنکه چیزی را زیبا بنامد باید حکم کند که آن شئ متعلق رضایت یا عدم رضایتِ بیطرفانه است. این «بیعلاقگی1»، «بیطرفانه» یا «بیغرض» بودنِ حکم ذوقی، از سویی به دلیل اهمیتش و از سوی دیگر به دلیل ابهام آن، مورد توجه بسیاری از کسانی که بر روی زیباییشناسی ِکانت مطالعه کردهاند قرار گ...
متن کاملمفهوم خودآئینی هنر از منظر بنیامین و آدورنو
خودآئینی هنر و استقلال آن از هر نوع غایت بیرونی یکی از مهمترین مفاهیم برخاسته از دل هنر مدرن - و احتمالا وجه ممیزۀ آن از اشکال مختلف هنر سنتی - است که با واکنشهای مثبت و منفی متباینی از جانب فلسفۀ هنر مواجه شده است. مقالۀ حاضر در پی بررسی دو نمونۀ سرشتنما از این واکنشها است که به ترتیب به تئودور آدورنو و والتر بنیامین تعلق دارند. هرچند عموماً: این دو متفکر از چهرههای تأثیرگذار نحله موسوم...
متن کاملمفهوم «میمسیس » در نظریه زیباشناختی آدورنو
مفهوم «میمسیس » نقشی محوری در نظریه زیباشناختی آدورنو دارد و در سراسر این کتاب حاضر است. اگر بتوان دو ایده مهم و مرکزی را در کتاب نظریه زیباشناختی آدورنو تشخیص داد، بی شک یکی ایده «محتوای معطوف به حقیقت اثر هنری» ، و دیگری مفهوم «میمسیس» است. آدورنو با واژگون ساختن معنا و کاربرد سنتی این اصطلاح، سعی دارد تا نیروی پویای میمسیس را، در عرصه هنر و به تبع آن در ابعاد مختلف زندگی، دوباره به جنبش درآو...
متن کاملوجه کالایی خودآیینی اثر هنری در زیباشناسی آدورنو
مسئله خودآیینی هنر در زیباشناسی آدورنو از غنیترین و تاثیرگذارترین مباحث زیباشناسی معاصر است. آدورنو از یک سو از استعاره «موناد» (در معنای لایبنیتسی) برای توصیف اثر هنری خودآئین استفاده میکند و از سوی دیگر همین اثر را به مثابه کالایی مطلق معرفی میکند. این مقاله در پی بازگشایی این پرسش است: از نظر آدورنو چگونه در وضعیت سیطره مناسبات کالایی، اثر هنری خودآیین متحقق میشود؟ فهم این مسئله در نظری...
متن کاملنقض حقوق مالکیت ادبی و هنری با استفاده طنزگونه از آثار ادبی و هنری دیگران
گروهی از آثار طنز براساس شوخی و مطایبه با آثار ادبی و هنری که پیشتر خلق شدهاند، شکل میگیرند. از آنجا که این امر به نسخهبرداری و تغییر اثر دیگری منجر میشود، از مصادیق نقض حقوق مالکیت ادبی و هنری تلقی میشود. مادة 6 مکرر کنوانسیون برن، تغییر اثر دیگری را در صورت لطمه به حیثیت و شهرت مؤلف برنمیتابد و بهموجب بند 1 مادة 9 نیز، تکثیر اثر بدون اجازة مؤلف امکانپذیر نیست. بنابراین، مقالة حاضر ت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023